6 tips om het optimale uit LinkedIn te halen

Haal jij als ondernemer al het maximale uit LinkedIn? Na het lezen van deze 6 tips zeker! 

Blog
Geschreven door Webleads op

Haal jij als ondernemer al het maximale uit LinkedIn? In dit blogartikel delen we 3 do's en 3 dont's om toe te passen, zodat jij LinkedIn optimaal benut. 

Met meer dan 5 miljoen gebruikers in 2021 is LinkedIn een krachtig platform om potentiële leads te genereren. Wat LinkedIn zo uniek maakt ten opzichte van bijvoorbeeld Facebook, is dat je advertenties specifiek kan targeten op bijvoorbeeld ‘functie’, ‘branche’ of zelfs de voor jou relevante bedrijven. We delen zoals gezegd 3 do’s and dont’s met je, waarmee jij als ondernemer nog meer potentiële klanten kan bereiken via LinkedIn.

1#. Do: Het zaadje planten - Linkedin Sales Navigator

Waar je met standaard LinkedIn advertising al specifiek gebruikers kan targeten in de tijdlijn op basis van onder andere functietitel en ervaring, biedt LinkedIn Sales Navigator de mogelijkheid om een specifieke zoekopdracht uit te voeren. Op basis van die zoekopdracht stel je vervolgens een lijst met potentiële leads samen. In combinatie met diverse automatiseringstools bereik je als ondernemer per dag tientallen potentiële klanten. Daarnaast groeit jouw LinkedIn netwerk vaak al met 100 connecties per maand en plant je bij potentiële klanten een zaadje wanneer zij van jou een gepersonaliseerd bericht ontvangen.

2#. Do: Bloggen via LinkedIn

Blogs via LinkedIn hebben wel degelijk effect op je organische posities in Google. Hoewel social media links er niet direct voor zorgen dat je op nummer 1 staat in Google, vanwege het nofollow-attribuut, kan je hier als ondernemer op de lange termijn toch de vruchten van plukken. Het algoritme van Google wordt namelijk steeds slimmer. Lees hierover ook ons blogartikel over de Google MUM update. Wanneer het algoritme van Google detecteert dat er in korte tijd veel gebruikers vanaf een bepaald blogartikel op de website komen, stijgt de pagina in relevantie, waarmee tegelijkertijd de organische posities op een bepaald zoekwoord verbeteren. Win-win! 

3#. Don't: Koude Inmails versturen

Je kent ze vast wel, Inmails: geautomatiseerd lijkende LinkedIn berichten die naar een grote groep LinkedIn-gebruikers wordt gestuurd. Bijvoorbeeld een recruiter die je uitnodigt voor een nieuwe functie. Je klikt erop, maar doet er verder niks mee, omdat je helemaal niet op zoek bent naar een nieuwe baan. Je vraagt je misschien weleens af waar deze vorm van koude acquisitie goed voor is.

Een voorbeeld van een koude Inmail

Wist je dat een Inmail helemaal geen koude acquisitie hoeft te zijn? Dat zit namelijk zo:

Bij LinkedIn heb je de mogelijkheid om een gerichte Inmail te sturen naar bijvoorbeeld de volgende doelgroepen:

  1. LinkedIn gebruikers die 75% van jouw video in de tijdlijn bekeken hebben;
  2. Gebruikers die een bepaalde pagina op jouw site hebben bezocht; 
  3. Een lijst van bedrijven, bijvoorbeeld alle medewerkers bij bedrijf X, met een LinkedIn account, krijgen jouw Inmail in hun inbox.

Ben jij ook klaar voor warme leads? We helpen je graag met jouw LinkedIn campagne. 

Neem vrijblijvend contact met ons op

4#. Do: testen met verschillende advertentie varianten

Wist je dat single image ads het vaak veel beter doen dan een advertentie carrousel?
Dit verschilt natuurlijk per branche, maar meestal genereert een enkele afbeelding meer klikken dan een carrousel met meerdere afbeeldingen. Wat is de oorzaak hiervan? Een carrousel advertentie kost over het algemeen 20% meer (Wilcox, 2021) dan een single image ad, met een logische reden: carrousels bestaan uit meerdere afbeeldingen.

Het algoritme van LinkedIn rekent extra kosten wanneer een gebruiker op verschillende afbeeldingen uit dezelfde advertentie klikt.

Uiteraard hebben we dit getest voor onze klanten. Uit de afbeelding hieronder wordt duidelijk dat de CPC (gemiddelde kosten per klik) voor een caroussel veel hoger ligt, met als resultaat minder klikken naar de site voor hetzelfde budget. Bij Webleads zetten we daarom veel liever een video of een enkele afbeelding in. 

Carrousel versus single image ad

5#. Don't: LinkedIn gebruikers 2 keer hetzelfde bericht sturen

Heb jij wel eens een Inmail verstuurd via LinkedIn? Dan is de kans groot dat sommige LinkedIn gebruikers een (nagenoeg) zelfde bericht meer dan 1 keer ontvangen hebben. Ai... 
Het algoritme van LinkedIn target dezelfde gebruiker namelijk weer, wanneer jouw getargete doelgroep te klein is. LinkedIn raadt een doelgroepgrootte van minimaal 300.000 gebruikers aan. Bij Webleads houden we het aantal verzonden berichten goed in de gaten, zodat we onderstaande situaties voorkomen: 

Don't: Dezelfde Inmail tweemaal versturen 1Don't: Dezelfde Inmail tweemaal versturen 2

6#. Don't: LinkedIn gebruiken zonder de Webleads checklist ;)

Wist je dat er een manier is om jouw LinkedIn profiel beter vindbaar te maken binnen onder andere LinkedIn en Google? Door gebruik te maken van de juiste functietitel, omschrijving en hashtags wordt jouw LinkedIn profiel nog beter gevonden. Wil jij de vindbaarheid en de gehele opzet van jouw LinkedIn profiel optimaliseren?

Download onze checklist

       ✔  Helemaal gratis!

Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen over LinkedIn, of wil je eens sparren over jouw online marketing of social strategie? Neem gerust contact met ons op

  • Online marketing

    Een specifieke doelgroep bereiken? Of online meer conversies realiseren? Wij staan voor resultaatgerichte online marketing.


    Meer informatie


  • Website, webshop of app

    Veilig & up2date. Eénvoudig te beheren. Volledig responsive. Geoptimaliseerd voor SEO & online leadgeneratie.


    Meer informatie


  • Totaalpakket

    Eén aanspreekpunt voor je online techniek, optimalisatie en marketing. Met 'Build & Run' bieden wij een totaaloplossing.


    Meer informatie


  • Accepteer jij cookies?

    Uiteraard maken we gebruik van cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren en je internetgedrag binnen onze website te volgen.

    Ja, prima Meer informatie? Bekijk onze cookie pagina.
  • Online marketing

    Een specifieke doelgroep bereiken? Of online meer conversies realiseren? Wij staan voor resultaatgerichte online marketing.


    Meer informatie


  • Website, webshop of app

    Veilig & up2date. Eénvoudig te beheren. Volledig responsive. Geoptimaliseerd voor SEO & online leadgeneratie.


    Meer informatie


  • Totaalpakket

    Eén aanspreekpunt voor je online techniek, optimalisatie en marketing. Met 'Build & Run' bieden wij een totaaloplossing.


    Meer informatie