In het eerste deel van deze blogserie, ‘Twee werelden onder één dak’, stonden we stil bij de voordelen van het snel kunnen schakelen tussen web development en online marketing. In deze vervolgblog gaan we in op de te doorlopen stappen in het geval je een nieuwe webshop voor je dierenwinkel zou willen laten ontwikkelen. Want hoe pak je dit nu het beste aan?
Een webshop op maat komt niet uit de lucht vallen, maar is het resultaat van een doordacht traject. De stappen van ontwerp tot realisatie lichten we hieronder toe.
1. Concept en strategie
Allereerst bespreek je het concept en de strategie. Je maakt al je wensen kenbaar. In het geval van een webshop gaat het dan bijvoorbeeld om zaken als hoe je omgaat met voorraden, welke betaal- en verzendmethodes je wil gaan aanbieden en zo verder. Daarnaast denk je ook na of je nog andere wensen hebt dan bijvoorbeeld het genereren van sales. Gebaseerd op je input wordt er een functioneel en technisch concept van je webshop uitgewerkt.
2. Creatie
Via een zogenaamde creative briefing (een documentje dat de spelregels voor een designer bevat) heb je de wensen voor de uitstraling van je webshop kenbaar gemaakt. Hierin staat niet alleen informatie over je huisstijl en gewenste uitstraling, maar ook over de beoogde doelgroep. Zo kan een ontwerp worden gemaakt dat helemaal voldoet aan jouw wensen en werkt voor jouw doelgroep. Een extra garantie op een goed resultaat!
3. Realiseren
Ben je enthousiast en is het ontwerp akkoord? Mooi! Dan is het tijd om de webshop te bouwen. Een multidisciplinair team, bestaande uit een webdeveloper en online marketeer, maar ook een designer en project manager, gaat hard voor je aan de slag. Dit zodat optimaal aan de door jou eerder gestelde wensen wordt voldaan. Voor de realisatie wordt vaak gewerkt met sprints. Dit zijn afgebakende tijdsperiodes van één of twee weken, waarin het team bepaalde werkzaamheden oppakt. En uiteraard wordt je hier, als opdrachtgever, nauw bij betrokken. Of sterker nog, maak je deel uit van het team en denk je mee met oog op het behalen van het gewenste resultaat.
4. Projectlancering
Het is zover: de webshop is klaar om gelanceerd te worden. Je krijgt het resultaat natuurlijk uitgebreid te zien, met een uitleg over het CMS. Vervolgens kan de webshop live en kun je met smart wachten op de eerste online bezoekers.
Nu de eerste stappen zijn gemaakt en er al samengewerkt is met de online marketing, zijn diverse doelen al geïntegreerd in de webshop en worden ze goed gemeten. En ‘meten = weten’. Gebaseerd op de data die nu gegenereerd wordt, kunnen benodigde optimalisaties simpel worden doorgevoerd. Wil je bijvoorbeeld weten waar je bezoekers zich in je webshop begeven? Kunnen sommige populaire producten nog prominenter in beeld in de webshop? Wanneer je bepaalde optimalisaties graag doorgevoerd ziet worden, is het dankzij de korte lijntjes tussen de online marketeer en de webbouwer zo aangepast!
De volgende keer
In de volgende blog, de laatste van deze blogserie, gaan we nog dieper in op de vervolgstappen. Je webshop is gelanceerd en nu is het tijd om meters te maken. Met een goede online marketingstrategie en zichtbare doelen, zorg je ervoor dat je gevonden wordt en dat mensen jouw dierenproducten kopen. Want dat is uiteindelijk wat je wilt bereiken. Houd onze Facebook-pagina en onze website in de gaten voor de volgende blog!