Conversie optimalisatie en A/B-testen

Een betere winkelervaring en van daaruit meer omzet uit je bezoekers halen. Dat wil toch iedere ondernemer? Je regelt het online!

Al sinds jaar en dag wordt er onderzoek gedaan naar gedrag van winkelbezoekers. Neem bijvoorbeeld de IKEA, daar wordt jaarlijks studie gemaakt van de beste looppaden in de winkel, de juiste bijverkoop producten op het juiste moment en het verkorten van de (ervaren) wachttijd bij de kassa. Het doel: De klantervaring verbeteren en het koopproces beïnvloeden (meer verkopen!).

Dat wil jij als ondernemer natuurlijk ook! En dat kan, zeker online!

Conversie optimalisatie is eigenlijk niets anders dan het vergroten van de kans dat een bezoeker een gewenste actie uitvoert (een aankoop / aanvraag). En dat is, zeker online, niet alleen maar een domein voor de grote jongens. Met een klein budget, de juiste kennis, tools en tijd kan je aan de slag om meer te halen uit je huidige website / shop bezoekers.

Online conversie optimalisatie: hoe dan?

Met tools die iedere website/ shop eigenaar ter beschikking heeft, zoals Google Analytics, hoef je niet de IKEA te zijn om met dergelijke analyses aan de slag te gaan. Je hebt alle info in handen om te zien waar jij omzet misloopt. Met een gebruiksvriendelijke tool als Google Optimize kun je, zonder kennis van de techniek, al verbeteringen toetsen aan echte webshop bezoekers.

Conversie optimalisaties-tips (Quick wins)

Wij hanteren het zelf ontwikkelde "ohww-model". Waarom? Omdat de beste optimalisaties 'ohww..." eye-openers zijn. De stappen van deze methode bestaan uit:

Onderzoek (analyse bestaande situatie, wat zijn de pijnpunten)

Hypothese, welke aannames gaan we doen om te testen? Waarnemen (Put it to the test! Ga in de praktijk volgen wat het effect van je A/B test is). Wijzigen, de opgedane inzichten definitief doorvoeren in je website. Onderzoek (analyse) Bekijk in analytics de gedragsstromen van je bezoekers en belangrijke data op paginaniveau.

Waar vallen de meeste bezoekers uit? Welke oorzaken kun je daar voor vinden? (snelheid, content, navigatie, aanbod) Bekijk wat je meest verkochte producten zijn en welke bijproducten daar bij zouden passen? Hoeveel mensen vullen hun winkelmandje maar rekenen uiteindelijk niet af?

Hypothese

Heb je jouw belangrijkste pijnpunten boven tafel, dan zijn er genoeg voorbeelden (best practices) te vinden van hypotheses die voor andere ondernemers met hetzelfde probleem goed werken:

Volgorde van je content: Test verschillende indelingen en volg met meetinstrumenten het ‘uitkijkpercentage’ Kleurgebruik: Test bijvoorbeeld met contrast kleuren op knoppen waar je het liefst wilt dat de gebruiker op klikt Varieer met welke bijverkoop producten en op welke positie je ze toont Optimaliseer het betaalproces door afleiding te voorkomen (wegklikken voorkomen door menu weg te laten in deze stappen).

Waarnemen & Wijzigen

Wat werkt er in jouw situatie en voor jouw doelgroep het beste? Dat kunnen we met A/B testen, eenmalig gratis, voor je uitzoeken. Het doorvoeren van de wijzigingen in live omgeving betekent vaak dat je je webbouwer moet inschakelen. Omdat je weet wat de verbetering je oplevert, kun je de terugverdientijd van de investering gemakkelijk berekenen.

Meer informatie en onze A/B test & optimalisatie pakketten

Vergelijkbare kennisbank items

Video 3 minuten

Stop het mislopen van leads en omzet door verloren data

SEA,SEO,Development
Blog 3 minuten

Hoe je met korte video’s de aandacht trekt en vasthoudt

Social media marketing,Online marketing
Video 4 minuten

Webleads weetjes #13 Klaar voor 2024 met deze trends!

Online marketing,Design,Email marketing,Marketplaces,Development,Social media marketing,Totaalpakket