'Gratis adverteren' via Google Shopping

Eind 2020 kunnen grote en kleine bedrijven in Nederland gratis gebruik maken van Google Shopping advertenties. Hieronder vertellen we je waarom, hoe dit in zijn werk gaat en welke addertjes er onder het gras zitten. 

De retailsector heeft de afgelopen tijd grote klappen gehad, zo schrijft Bill Ready, president of commerce bij Google. De wereldwijde pandemie heeft invloed op het koopgedrag van de consument. De afgelopen tijd shopten we online niet alleen de noodzakelijke spullen bij elkaar, maar werd er bijvoorbeeld meer gezocht op speelgoed en spullen voor in huis.

Voor winkels die hun business grotendeels online hebben, is dit daarom een goede periode. Voor de kleine ondernemer is online goed vindbaar zijn soms echter een uitdaging.

Gratis Google Shopping Ads

De afgelopen tijd heeft Google in Amerika gratis shopping-advertenties geïntroduceerd. Dit met het doel om retailers, die online minder zichtbaar zijn, een handje te helpen. 

De gratis shopping-advertenties zijn te vinden in de shopping-tab in Google en zullen binnenkort in Nederland gaan verschijnen.

Wat betekent dit voor bestaande gebruikers van Google Shopping?

Bestaande gebruikers van Google Shopping hoeven weinig tot geen actie te ondernemen om hun producten gratis in de Google Shopping-tab te krijgen. Hieronder leggen we dit uit en adviseren we je tegelijkertijd over je betaalde Shopping-advertenties. 

Als jouw producten in het Merchant Center al zijn aangemeld voor de verschillende Google Platforms (Google Afbeeldingen, Google Shopping-tabblad, Google Lens en Google Zoeken) ben je al vindbaar in Google. Je producten zullen dan automatisch gratis in Google Shopping getoond worden. Het aanmelden voor deze verschillende platforms kan in Merchant Center - groei - programma’s beheren - Platforms van Google. Het is belangrijk dat je niet meteen je betaalde Google Shopping-campagnes pauzeert. De betaalde Shopping-campagnes zullen namelijk nog steeds de zoekresultaten domineren. Dit gebeurt om twee redenen: Free Shopping Ads worden niet getoond in de algemene zoekresultaten, maar juist alleen als je op het tab Shopping klikt.

De enige manier om Free Shopping Ads te laten stijgen in ranking/deze bovenaan in het Shopping deel te krijgen, is door intensief product feed management. Dit betekent het continu bijhouden, verbeteren en testen van product data.

Ik wil Google Shopping gaan gebruiken

Wanneer je nog niet actief bent op Google Shopping en je dit toch graag wilt, dien je de volgende stappen te doorlopen: 

Maak een account aan in het Merchant Center van Google. 

Vul je gegevens in en verifieer dat de door jou opgegeven webshop, jouw eigendom is. Dit kan door bijvoorbeeld het koppelen van Google Analytics. 

Koppel je webshop door middel van een feed. Meer informatie over het uploaden van een feed vind je hier. 

Done! Jouw account is ingericht en doet mee in de gratis Google Shopping Ads. 

Uiteraard helpen we je hier graag bij. Lees hier meer over Google Shopping. 

Wat betekent dit voor Webleads klanten?

De komende tijd houden we deze ontwikkelingen bij Webleads scherp in de gaten. Google ondersteunt met haar Free Shopping Ads de retailers in deze Corona-pandemie. Wees je er wel van bewust dat Google geen liefdadigheidsinstelling is. Het uiteindelijke doel van Google is om meer nieuwe gebruikers kennis te laten maken met de kracht van betaalde Shopping-campagnes.

Heb je na aanleiding van deze blog vragen, of wil je kennismaken met Google Shopping Ads? Wij staan voor je klaar: (0)342-219200. 

Vergelijkbare kennisbank items

Video 3 minuten

Stop het mislopen van leads en omzet door verloren data

SEA,SEO,Development
Blog 3 minuten

Hoe je met korte video’s de aandacht trekt en vasthoudt

Social media marketing,Online marketing
Video 4 minuten

Webleads weetjes #13 Klaar voor 2024 met deze trends!

Online marketing,Design,Email marketing,Marketplaces,Development,Social media marketing,Totaalpakket