Google Attribution is een tool die kosteloos gebruikt kan worden en inzicht geeft in de toegevoegde waarde van de verschillende online kanalen die je als adverteerder inzet. Veel ondernemers willen beter weten hoeveel interacties hun klanten nodig hebben voordat ze daadwerkelijk kopen.
Huidige situatie
Vóór de introductie van Google Attribution werd eigenlijk veelal gebruik gemaakt van een attributiemodel, waarbij de attributie werd toegekend aan de laatste click. Die zou namelijk gelijkstaan aan de aankoop. Die laatste click is echter niet de enige bepalende click. In een voorbeeld hieronder wordt dit geïllustreerd.
Contactpunten
Het zijn de zomermaanden en dus kijk je al uit naar, of ben je zelfs al terug van de vakantie die je hebt geboekt. Voordat je deze vakantie ging boeken, ben je je waarschijnlijk online gaan oriënteren. Waar wil je dit jaar heen? Naar welk land, naar welke plaats? Je hebt van verschillende organisaties op diverse zoekadvertenties geklikt en elke optie is eigenlijk een contactpunt, dat je kan beïnvloeden om die specifieke reis te boeken.
Nadat je je online hebt georiënteerd, vraag je ook nog om meer informatie bij een reisbureau. Ook dit is een contactpunt. Na het bezoek aan het reisbureau, zie je online een banner van een bepaalde reisorganisatie. Je besluit om op de website van de reisorganisatie nog even te zoeken tussen het aanbod aan hotels op je gewenste bestemmingen. Uiteindelijk vind je het perfecte hotel en boek je de reis.
Het toekennen van waarden
Nu is het belangrijk om te weten welk contactpunt het meest heeft bijgedragen aan de boeking. Daarom is het nodig om een waarde toe te kennen aan alle contactpunten. In bovengenoemd voorbeeld zou de banner nooit vertoond zijn, als je in de eerste plaats niet online naar mogelijke vakantiebestemmingen had gezocht. Zodoende wil je aan de search-advertenties een hoge waarde geven. Aan de andere kant zou de boeking waarschijnlijk niet gedaan zijn, als de banner niet was laten zien. Zodoende mag ook dit contactpunt niet onderschat worden.
Zoals zojuist geschetst, zou die laatste click er niet zijn geweest als je niet eerst de zoekcampagne had gezien. Met dit nieuwe attributiemodel wordt concreet een overzicht laten zien van het gehele traject wat de klant af heeft gelegd, via allerlei kanalen, zoals sociale netwerken of advertentiecampagnes. Op deze manier heb je zicht op de complete klantreis van jouw klant, in plaats van slechts delen daarvan. Zo kun je gerichter en effectiever je marketingbudget inzetten.
Google Attribution
Gebruik je Google Ads, voorheen Google AdWords? Dan kun je Google Attribution integreren met Google Ads, de resultaten rapporteren en deze optimaliseren. Zo kun je de ideale klantreis van jouw doelgroep vastleggen en hier verbeteringen op aanbrengen. Bepaalde struikelpunten in de klantreis kun je opsporen en deze voorkomen.
Wil je meer weten over Google Attribution? Bekijk dan eens deze filmpjes. Hier wordt dieper in gegaan op deze tool. Google Attribution 360 wordt naar verwachting in de komende maanden volledig gelanceerd in Nederland.
Zou je zelf graag alle contactpunten van jouw (potentiële) klanten overzichtelijk willen hebben? Neem dan gerust contact met ons op en wij houden je op de hoogte over de ontwikkelingen van Google Attribution 360 en gaan bij lancering graag voor je aan de slag.