Meer leads? Gebruik dit model!

Aankopen, aanvragen, telefoontjes... Als ondernemer wil je die natuurlijk meer. Wij helpen je op we…

Blog
Geschreven door Rik van Egdom op

Vraag een willekeurige ondernemer met een bedrijfswebsite naar zijn grootste wens en vaak zal het antwoord zijn: Meer leads! En logisch, want meer leads - of ze nu telefonisch zijn, een inspiratie aanvraag of een offerte aanvraag - betekent meer klanten. Of in ieder geval een kans hierop. Maar hoe zorg je hiervoor? We geven je in deze blog dé perfecte tool voor meer leads. 

Het model voor meer LEADs

We vallen maar direct met de deur in huis: de tool waar we het over hebben is het LEAD-model. Dit model zorgt voor een strategische, maar vooral ook praktische aanpak die je helpt om op basis van data de juiste beslissingen te nemen. We nemen je kort mee naar de aspecten waarop het LEAD-model is gebaseerd:

1. De klantreis

De klantreis, ofwel de customer journey, is kort gezegd de weg die de klant aflegt bij de aanvraag of aankoop van een dienst of een product. Deze weg begint bij de klant die zich gaat oriënteren op een product of dienst - of er achter komt dat dit product of deze dienst bestaat en hij het gaat overwegen. Deze overweging is gelijk de volgende drempel op de weg, die zich daarna voortzet richting de aankoop of aanvraag. Ten slotte loopt de weg ook na het aanschaffen van het product of de dienst nog door. Denk aan herhaalaankopen of door tevredenheid het enthousiast maken van anderen over jouw organisatie. Deze ‘touchpoints’ komen overeen met de fases van het LEAD-model, waar we zo op terugkomen! #spoileralert

2. Bewezen theorieën & modellen

Uiteraard onderbouwen we ons LEAD-model graag aan de hand van theorieën en modellen. Denk bijvoorbeeld aan het AIDA-model. Hier staan vier stappen in (Attention, Interest, Desire, Action) die ook weer overeenkomen met de ‘touchpoints’ van de klantreis. Andere bewezen theorieën die we meenemen zijn de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Deze principes, zoals ‘sympathie’, ‘wederkerigheid’ en ‘autoriteit’ moeten - mits goed toegepast - zorgen voor meer conversies. Voorbeelden van deze (en veel meer) principes lees je overigens in een blog die we eerder plaatsten. 

Ik wil 20 praktische tips

3. Jouw kennis van de markt en je product of dienst

Naast je (potentiële) klanten en de theorie, vragen we jou natuurlijk ook om input. Want niemand kent jouw markt en je producten of diensten beter dan… jijzelf! We vragen je dus ook altijd om jouw kennis, zodat we die optimaal kunnen benutten. 

4. Onze ervaring met online marketing

Ons codewoord is ‘samen’. Want we realiseren graag samen jouw online ambitie en vervullen samen jouw grootste wens. Met jouw kennis van de markt en jouw product of dienst en met onze ervaring met online marketing hebben we alle tools in huis om meer leads te kunnen genereren op jouw website. 

De fases voor meer LEADs

Het LEAD-model loopt zoals gezegd de fases van de klantreis langs en richt zich op het zo optimaal mogelijk bedienen van jouw potentiële klant. Per fase betekent dit een ander kanaal, een andere tool, een andere manier van overtuigen en ga zo maar door. De fases zijn als volgt:

  • Leren kennen: waarbij de eerste indruk van de klant erg belangrijk is. Jouw website- of bijvoorbeeld social media bezoeker ziet jou voor het eerst als potentiële oplossing voor zijn of haar probleem.
  • Enthousiasmeren: krijg je jouw potentiële klant enthousiast voor jouw product of dienst? En overtuig je diegene dat jij dé oplossing voor ze in huis hebt?
  • Activeren: is jouw potentiële klant enthousiast genoeg en heb je hem of haar overtuigd? Dan heb je waarschijnlijk je gewenste lead binnen. Tenminste, als je het diegene zo makkelijk mogelijk maakt.
  • Doorontwikkelen: ook na het binnenkrijgen van de aanvraag of de aankoop, is het LEAD-model nog niet klaar. Want doorontwikkelen is belangrijk. Zorg je dat jouw nieuwe klant een merkambassadeur wordt en jou gaat aanbevelen aan kennissen? Dat hij of zij herhaalaankopen gaat doen? En dat diegene nog steeds positief tegen jouw organisatie aankijkt? Dan heb je in de toekomst ook een streepje voor en groeit je organisatie door.

De componenten voor meer LEADs

Het is eigenlijk heel simpel; door het LEAD-model simpelweg in te vullen, kom je tot een gedegen online strategie voor jouw organisatie. Het LEAD-model vullen we vaak samen in met onze klant, waarbij we sparren over onder andere:

  • Het doel van de klant: wat wil jouw (potentiële) klant bereiken? Denk aan goed geïnformeerd worden, een werkend product of het afnemen van de dienst waar hij of zij  naar op zoek is. 
  • Het doel van het bedrijf: wat wil je als organisatie bereiken? Denk aan bijvoorbeeld meer naamsbekendheid, meer sollicitaties, meer offerte aanvragen en ga zo maar door. 
  • Kanaalkeuzes: welke kanalen passen bij jouw doelgroep? Bereik je deze doelgroep op social media, via Google of misschien wel meer via e-mailmarketing? 
  • Website content: welke website content past bij de doelgroep? En dit begrip is erg breed. We kijken namelijk zowel naar de manier van het presenteren van de content, de verschillende website modules die het websitebezoek prettiger maken (prettige user experience), maar ook naar zaken die de potentiële conversie stimuleren of juist remmen, denk hierbij bijvoorbeeld aan de eerder genoemde Cialdini principes.
  • Tools: De kanaalkeuzes die we eerder bepaalden, vallen soms samen met verschillende tools die wij gebruiken. We maken hier een keuze in, zodat we je zo goed mogelijk van dienst kunnen zijn. 
  • KPI’s: Last but zéker not least kijken we waar we dit alles op gaan toetsen. Wanneer ben je als organisatie tevreden, wanneer is het doel bereikt en de wens écht in vervulling gegaan? Door de KPI’s (Key Performance Indicators) goed vast te stellen, kunnen we er ook op bijsturen. Meten = Weten = Verbeteren! 

Klaar voor meer LEADs?

Je weet nu hoe je de kans op meer LEADs kunt vergroten op jouw bedrijfswebsite. Een goede afstemming van je gehele strategie zorgt voor een betere websitebeleving, een betere merkbeleving en uiteindelijk voor meer LEADs. Wil je deze sneeuwbal ook laten rollen? We vullen het LEAD-model graag samen met je in!

Ik wil meer leads

  • Online marketing

    Een specifieke doelgroep bereiken? Of online meer conversies realiseren? Wij staan voor resultaatgerichte online marketing.


    Meer informatie


  • Website, webshop of app

    Veilig & up2date. Eénvoudig te beheren. Volledig responsive. Geoptimaliseerd voor SEO & online leadgeneratie.


    Meer informatie


  • Totaalpakket

    Eén aanspreekpunt voor je online techniek, optimalisatie en marketing. Met 'Build & Run' bieden wij een totaaloplossing.


    Meer informatie


  • Online marketing

    Een specifieke doelgroep bereiken? Of online meer conversies realiseren? Wij staan voor resultaatgerichte online marketing.


    Meer informatie


  • Website, webshop of app

    Veilig & up2date. Eénvoudig te beheren. Volledig responsive. Geoptimaliseerd voor SEO & online leadgeneratie.


    Meer informatie


  • Totaalpakket

    Eén aanspreekpunt voor je online techniek, optimalisatie en marketing. Met 'Build & Run' bieden wij een totaaloplossing.


    Meer informatie