Online marketing in tijden van (corona) crisis

We delen graag onze kennis en expertise vanuit de praktijk: handige inzichten in deze crisistijd. 

Blog
Geschreven door Webleads op

Vrijwel geen enkele branche blijft onaangeraakt door de invloed van de aangepaste regelgeving, het gewijzigde zakelijke investeringsgedrag en het consumentengedrag. Er zijn geen draaiboeken of marketingmodellen die je vertellen hoe je om kunt gaan met de situatie die we nu doormaken. Daarom delen we graag onze kennis en expertise vanuit de praktijk; wellicht dat er voor jou ook handige inzichten bij zitten.

Aandacht voor de oriëntatie- & vergelijkingsfase belangrijker dan ooit!

We zien bij een deel van onze klanten iets wat zich het beste lijkt te beschrijven als 'uitgesteld aankoopgedrag'. Mensen nemen de tijd om meer te vergelijken, ze zijn actiever (kritischer) in de vergelijkingsfase van hun aankooptraject. De mensen die van daaruit wel doorgaan naar de aankoopfase, converteren over het algemeen beter tot klanten dan voorheen. 

Weet je bijvoorbeeld iemand online te inspireren en te overtuigen? Dan is die showroombezoeker, die speciaal naar jouw vestiging toe komt in tijden van deze crisis, er op gericht om bij jouw bedrijf klant te worden.

Meer zoekvolume, meer online aankopen

Veel consumenten verschuiven hun koopgedrag naar online. Grote, maar ook kleinere webshops, zien een flinke toename in de hoeveelheid online orders. Zelfs grote spelers als supermarkten, Bol.com, Coolblue et cetera, redden het niet om altijd op tijd te kunnen leveren. Dan wel door eigen interne processen of door de afhankelijkheid van overbelaste bezorgdiensten. 

Consumenten hebben veel begrip voor de situatie, maar communicatie en informatie over de status van een order zijn cruciaal om dat begrip vol te kunnen blijven houden. Je consument verwacht goede, aanvullende informatie.

Zit je in de gelukkige situatie dat je juist meer 'online' weet te verkopen? Het is niet altijd gezegd dat dit opweegt tegen de omzet die anders offline gehaald werd. Echter is het helemaal zonde als je campagnes tegen beperkingen van het budget aanlopen. Als je nog méér online zou kunnen verkopen door simpelweg je budget anders te verdelen (van offline naar online), of door meer uit te trekken voor online zolang je marges goed zijn, dan betaalt dit zich zeker uit.

Meer zoekvolume en online bezoekers, minder conversies

Ook deze situatie zien we in een aantal branches. Heb je hier mee te maken, dan is het zaak om goed naar de inzet van je kanalen en de boodschap die je hanteert te kijken. 

Stel jezelf eens deze vragen:

1. Hoe is mijn aandacht en budget verdeeld over verschillende fases in het aankooptraject? Is dat op dit moment een goede verdeling?

2. Welke kanalen zet ik in welke fase in en past de boodschap maar ook het budget daar nog bij?

Van daaruit kun je je bestaande strategie op weloverwogen manier gaan bijsturen. Wij zien dat deze groep ondernemers (welke het hardst geraakt zijn door de effecten van de crisis) ook met de meeste vragen zitten. Hoor jij hier bij en wil je dat wij eens meekijken en meedenken met jouw situatie? Laat het ons weten

Wel of geen herkenbaar scenario? Doorpraten over jouw situatie?

Wij denken graag met je mee en horen graag waar jij hulp bij wilt in deze tijd. Zo realiseren we samen online ambitie. 

Bel 0342-219200 of mail naar info@webleads.nl.

  • Online marketing

    Een specifieke doelgroep bereiken? Of online meer conversies realiseren? Wij staan voor resultaatgerichte online marketing.


    Meer informatie


  • Website, webshop of app

    Veilig & up2date. Eénvoudig te beheren. Volledig responsive. Geoptimaliseerd voor SEO & online leadgeneratie.


    Meer informatie


  • Totaalpakket

    Eén aanspreekpunt voor je online techniek, optimalisatie en marketing. Met 'Build & Run' bieden wij een totaaloplossing.


    Meer informatie


  • Online marketing

    Een specifieke doelgroep bereiken? Of online meer conversies realiseren? Wij staan voor resultaatgerichte online marketing.


    Meer informatie


  • Website, webshop of app

    Veilig & up2date. Eénvoudig te beheren. Volledig responsive. Geoptimaliseerd voor SEO & online leadgeneratie.


    Meer informatie


  • Totaalpakket

    Eén aanspreekpunt voor je online techniek, optimalisatie en marketing. Met 'Build & Run' bieden wij een totaaloplossing.


    Meer informatie