Slim gebruikmaken van 4 SEA trends in 2023

Wat kan je verwachten van SEA in 2023? Wij zetten de belangrijkste ontwikkelingen voor je op een rij. Als marketeer en ondernemer is het van belang om te weten wat voor nieuws eraan komt, zodat je je concurrenten een stap voor bent. 

Door het lezen van deze blog weet je precies waar je in 2023 op moet inspelen op het gebied van SEA.

  1. Optimaal gebruik maken van Ai in Google Ads
  2. Gluren bij de buren 👀
  3. Elk jaar belangrijker: First Party Data
  4. Google Analytics 4: Wat moet je weten?

1. Optimaal gebruik maken van AI in Google Ads

Je kan het bijna niet gemist hebben: ChatGPT. Een chatbot op basis van kunstmatige intelligentie. Voor zover het dat nog niet is, wordt 2023 hét jaar van AI. 

Voor ons als adverteerders biedt dit veel nieuwe kansen en mogelijkheden. Zo kan je bijvoorbeeld blogs (niet zoals deze 😉), webteksten en advertentieteksten laten schrijven!

Onthoud wel dat deze tools de teksten die ze uitrollen altijd ergens van het web halen. Je content is daarom nooit 100% uniek. Gebruik de gegenereerde teksten daarom nooit 1 op 1 op je eigen website, blogs of advertenties. 

Wel kan je de resultaten van deze tool goed gebruiken om inspiratie op te doen als je een writers block hebt. Daarnaast is het interessant om mee te A/B-testen in Google Ads.

Een leuk experiment:

  1. Maak twee advertenties aan in een advertentiegroep
  2. Schrijf één advertentie zelf
  3. Vul één advertentie op basis van AI generated content
  4. Geef de advertenties een label mee zodat je kan zien welke advertentie op welke manier is gemaakt
  5. Test dit een aantal weken
  6. Optimaliseer je advertenties op basis van de resultaten

2. Gluren bij de buren

Eens in de zoveel tijd bij je concurrenten kijken om te zien wat zij online doen? Dat is ons niet vreemd. Het is belangrijk om af en toe bij je concurrenten te kijken om te zien of jij je ten opzichte van hen kan onderscheiden in jouw branche.

Ook voor adverteerders is het steeds meer mogelijk om ‘af te kijken’ bij je concurrenten. Collega Mathijs vertelde hier al eerder wat over in onze Webleads Weetjes!

Adverteerders moeten zich sinds eind 2022 verifiëren als ze in Google Ads willen adverteren. Hierdoor kan je makkelijk gluren bij de buren! De meerwaarde hiervan is dat je precies kan zien op welke manier zij adverteren. Welke overtuigingstechnieken gebruiken ze? Welke CTA’s worden ingezet? Biedt jouw concurrent beloftes die jij (nog) niet kan waarmaken? Werk aan de winkel! En kun jij zaken bieden die de concurrent niet aanbiedt? Dan heb je daar jouw toegevoegde waarde. 

Zie hieronder in 3 stappen hoe je dit doet:

Stap 1: Zoek naar een advertentie van je concurrent en klik op het pijltje

Stap 2: Klik verder

Stap 3: Check alle advertenties van je concurrent!

3. Elk jaar belangrijker: First Party Data

Een feestje, waar?! Helaas, dit is nét wat anders. First Party Data is informatie van jouw eigen klanten of bezoekers. Je verzamelt deze gegevens vaak via je website, mailings of social media. Denk aan de aanmeldingen voor een nieuwsbrief op je website.

Dit wordt ieder jaar belangrijker. Ik noem de twee belangrijkste redenen waarom je hier liever vandaag dan morgen nog mee aan de slag wil gaan:

1. Beperking van cookies

Het wordt steeds moeilijker om gegevens van sitebezoekers te verzamelen via ‘third party cookies’. Hierdoor kun je steeds lastiger jouw doelgroep te targeten op basis van hun gedrag. Neem het heft in eigen hand en verzamel jouw eigen klantdata.

2. Bespaar op advertentiekosten

Wil je meer online leads? Dan kun je natuurlijk je budget verhogen. Maar draai je de geldkraan dicht? Dan neemt jouw online zichtbaarheid rap af. Door zelf jouw eigen data te verzamelen, zit je minder ‘aan de ketting’ bij Google, Facebook en andere platformen.

Natuurlijk kun je niet van de ene op de andere dag zonder deze kanalen, maar probeer je doelgroep via deze platformen in je eigen ‘First Party Data- voorraad’ te krijgen.

4. Google Analytics 4: Wat moet je weten?

Al vanaf 2022 kondigt Google het aan: onze oude vertrouwde Google Analytics (UA) verdwijnt per juli 2023 en dit wordt Google Analytics 4 (GA4). Waarom maakt Google deze switch? En wat moet jij hierover weten? Lees snel verder.

Waarom GA4?

Google speelt in op iets waar we het bij het verzamelen van de First Party Data ook hebben gehad: De toename in gegevensbescherming en privacy. Omdat Google wil voorkomen dat ze flinke boetes krijgen, willen zij ook voldoen aan de strengste wet- en regelgevingen.

GA4 is kortom een stuk privacy vriendelijker dan zijn voorganger.

Wat jij moet weten

Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk jouw nieuwe GA4 omgeving aanmaakt. Dan begin je al met het verzamelen van data, zodat je een sterke basis hebt wanneer je definitief moet overgaan in juli. Als je dit niet doet, begin je straks op nul en bestaat de kans dat Google zelf een omgeving aanmaakt die niet juist is ingesteld. Uiteraard hebben wij dit voor onze klanten al gedaan. ;)

Wat verder nog goed is om te weten, is dat alles wat in GA4 wordt gemeten gebeurt op basis van gebeurtenissen. Of het nu gaat om:

  1. het bekijken van een pagina
  2. het scrollen op een pagina
  3. het klikken op een link
  4. etc.

alles is een gebeurtenis.

We verwachten de aankomende maanden nog veel updates omtrent GA4. Wij proberen je zo goed mogelijk op de hoogte te houden in onze Webleads Nieuwsbrief. Vergeet dus niet om je daarvoor aan te melden! 😉

Vergelijkbare kennisbank items

Video 3 minuten

Stop het mislopen van leads en omzet door verloren data

SEA,SEO,Development
Blog 3 minuten

Hoe je met korte video’s de aandacht trekt en vasthoudt

Social media marketing,Online marketing
Video 4 minuten

Webleads weetjes #13 Klaar voor 2024 met deze trends!

Online marketing,Design,Email marketing,Marketplaces,Development,Social media marketing,Totaalpakket