Social media in 2022: ben jij er klaar voor?

Na het lezen kan je concreet aan de slag met jouw eigen contentkalender voor 2022!

Blog
Geschreven door Webleads op

Het is inmiddels 2022. Tijd voor een nieuwe, frisse start en het moment om de opgestelde marketingplannen in gang te zetten. Maar heb je ook gedacht aan een contentstrategie? Social media wordt vaak onderschat en schiet er bij in of wordt last-minute opgepakt. Met een goede strategie en een inplan-tool breng je hier verandering in. Na het lezen van deze blog kun je concreet aan de slag met jouw eigen contentkalender voor 2022, aan de hand van ons gratis template! 

5 onmisbare social media trends en ontwikkelingen

Voordat we de essentie van een contentkalender toelichten, deel ik graag 5 belangrijke trends met je op het gebied van social media.

1. Live content
Deels door Covid, toen webinars en online meetings onmisbaar werden, hebben we ons moeten aanpassen aan een nieuwe, onbekende situatie. Maar ook de kanalen zijn niet achtergebleven en bieden deze functies nog makkelijker aan. Maar waarom is dit zo interessant? Als iets live wordt uitgezonden, kunnen er meer foutjes gemaakt worden wat menselijk is. Daarnaast ziet het er minder gelikt uit. Maar het speelt ook in op een stukje FOMO: het is nu live en daar wil je bij zijn! 

2. User generated content
Afgelopen jaren hebben we het al steeds meer voorbij zien komen: door jouw eigen doelgroep gemaakte content. Waarom? Dit komt minder commercieel over (geen ‘wij van WC-eend’-verhalen) en hierdoor is het makkelijker om een band te krijgen met jouw doelgroep. Influencers worden hier ook voor ingezet en dat is iets wat niet mag ontbreken in jouw contentstrategie voor 2022. 

3. Instagram ready content
Social media kanalen worden vaak beschouwd als verkeerskanalen. Echter ligt de focus nu meer op het opbouwen en behouden van jouw eigen community. Instagram is een voorbeeld van een kanaal waarvan de focus minder op websiteverkeer ligt, waardoor je je boodschap al kan vertellen in een post. Denk hierbij aan een carrousel waarin je de belangrijkste kernpunten van je boodschap van bijvoorbeeld een blog al uitlicht. Daarentegen kunnen alle Instagram accounts die ouder zijn dan 30 dagen, nu gebruik maken van een link sticker in een story. Daarmee kun je, wanneer je dat wilt, wel de focus leggen op het genereren van traffic. Natuurlijk wel door een stukje storytelling.

4. Less is more
Waar we vroeger dachten dat we meer woorden nodig hadden om een verhaal te vertellen, zien we hierin een verschuiving. Iedereen krijgt zoveel informatie, dat we selectiever zijn geworden in wat we wel en wat we niet willen lezen. Probeer daarom zo concreet en bondig mogelijk te zijn, en bovenal relevant. Voeg microcopy en USP’s toe om mensen over te halen om door te klikken. 

5. Video, video en video
Video heeft een enorme vlucht genomen en we kijken hier ook steeds meer naar. Met name korte video’s; wij hebben nu eenmaal een korte spanningsboog, dus wat knap dat je nog leest. ;-) Hoe kort of lang de video moet zijn is afhankelijk van het kanaal. Voor Instagram moet je denken aan een video van maximaal 0:30 seconden. Ook speelt humor een steeds belangrijkere rol, door middel van een Reels kan je hier een leuke uiting aangeven. 

Werken met een contentkalender

Veel mensen denken dat social media iets ‘eenvoudigs’ is en dus schiet het er vaak bij in. Het plannen van een post is niet zo lastig, maar achter de inhoud van een post moet wel een bepaalde visie of strategie zitten. Want online wil je bepaalde thema’s en kernpunten uitdragen, bij de juiste doelgroepen. 

Wanneer je werkt met een contentkalender, heb je hier beter grip op en speel je beter in op de vraag van jouw doelgroep. Tevens is dit een goede kapstok om de opgestelde KPI’s en doelen op af te wegen. Het is de strategie die je bepaalt voor de social kanalen. Daarnaast is het voordeel dat alle kanalen in beeld gebracht worden. Een vaak vergeten kanaal is Google Mijn Bedrijf. Hierop kun je ook posts plaatsen, wat tevens bijdraagt aan jouw SEO-resultaten.

Hoe bepaal ik mijn contentstrategie?

Met onderstaand stappenplan kun je zelf aan de slag met het opstellen van jouw eigen contentplan. Download hieronder ons template voor jouw eigen contentkalender.

  1. Breng je doelgroep opnieuw in beeld: wie is jouw doelgroep en kun je die bereiken op de betreffende social kanalen? Persona’s kunnen hieraan bijdragen.
  2. Ga terug naar de basis: wat zijn jouw kernpunten/thema’s en wat wil je uitdragen?
  3. Brainstorm over de verdeling van de diverse kernpunten. Bijvoorbeeld voor Webleads willen wij diverse diensten uitdragen, echter wegen bepaalde diensten zwaarder voor ons dan andere, dus deze krijgen meer social media aandacht. Maak een eigen verdeling op basis van procenten. 
  4. Bepaal een overkoepelend maandthema en speel hierop in met diverse kanalen. Denk hierbij ook aan een nieuwsbrief, een blog, et cetera. 
  5. Maak gebruik van omnichannel; zend dezelfde boodschap maar dan specifiek voor het kanaal. Als je gebruikt maakt van een social media inplan-tool kan dit je veel tijd besparen. Probeer een vast moment in je eigen agenda te blokken, waardoor je meerdere berichten in één keer in kunt plannen. Daarnaast bieden inplan-tools de mogelijkheid om de content per kanaal te finetunen, wat ook tijd scheelt.

Ben jij al klaar voor 2022?

Download via onderstaande button ons template voor jouw eigen contentkalender !

Download template contentkalender

 ✔  Helemaal gratis!

Vind je het lastig en wil je dit liever samen opstellen? Plan eenvoudig een strategie sessie met mij in!

  • Online marketing

    Een specifieke doelgroep bereiken? Of online meer conversies realiseren? Wij staan voor resultaatgerichte online marketing.


    Meer informatie


  • Website, webshop of app

    Veilig & up2date. Eénvoudig te beheren. Volledig responsive. Geoptimaliseerd voor SEO & online leadgeneratie.


    Meer informatie


  • Totaalpakket

    Eén aanspreekpunt voor je online techniek, optimalisatie en marketing. Met 'Build & Run' bieden wij een totaaloplossing.


    Meer informatie


  • Online marketing

    Een specifieke doelgroep bereiken? Of online meer conversies realiseren? Wij staan voor resultaatgerichte online marketing.


    Meer informatie


  • Website, webshop of app

    Veilig & up2date. Eénvoudig te beheren. Volledig responsive. Geoptimaliseerd voor SEO & online leadgeneratie.


    Meer informatie


  • Totaalpakket

    Eén aanspreekpunt voor je online techniek, optimalisatie en marketing. Met 'Build & Run' bieden wij een totaaloplossing.


    Meer informatie