5 SEO tips voor een beter vindbare website

Stel, je hebt een groots opgezette, mooi ingerichte winkel die ergens achteraf in een steegje gevestigd is. Er is niets mis met de winkel, maar doordat hij zo afgelegen ligt, is de winkel slecht vindbaar voor nieuw publiek en loop je dus veel klanten mis. Dit geldt ook voor jouw website. 

Het heeft niet veel zin om een mooie website te maken, wanneer deze lastig te vinden is voor je klanten. Maar hoe zorg je er nu voor dat uitgerekend jouw website opvalt in een zee van content? 

Val op in de zoekmachines

Met Search Engine Optimization (SEO) zorg je dat jouw website beter vindbaar wordt in zoekmachines zoals Google en Bing. Door je website op de juiste manier op te zetten en de juiste zoekwoorden te gebruiken, kun je meer verkeer naar je website halen en dus ook meer omzet genereren. Anders gezegd, jouw winkel staat in de hoofdstraat en valt direct op!

We geven je 5 praktische tips die je direct zelf kunt toepassen, zodat jouw website beter vindbaar wordt. 

1. Schrijf teksten voor website bezoekers, niet voor google 

De teksten die je op je website hebt staan, moeten inspelen op de behoefte van je bezoekers. Als je dit op de juiste manier aanpakt, kan dat op de lange termijn de vindbaarheid van je website een enorme boost geven, ongeacht de branche waarin jij je bevindt. Blogs schrijven is dan ook een uitstekende methode. Zorg ervoor dat je regelmatig een blog uploadt en dat je informatieve en pakkende content schrijft. Gebruik ook leuke afbeeldingen die iets toevoegen aan de blog en leg complexe onderwerpen zo simpel mogelijk uit. Zo zorg je ervoor dat zo veel mogelijk bezoekers je website content lezen.

2. Zorg ervoor dat je website gebruiksvriendelijk is 

Dit klinkt vrij logisch, maar het is in de praktijk nog weleens lastig voor elkaar te krijgen. Deze punten geven je wat handvatten om je website gebruiksvriendelijk te houden: 

  • Zorg ervoor dat je je pagina’s netjes opmaakt. Niemand wil graag een grote lap tekst lezen. We geven je graag wat richtlijnen voor een goed opgezette pagina. 
  • Gebruik ook tussenkoppen in je webteksten en let er goed op dat je de teksten opdeelt in alinea’s. Zo wordt jouw tekst makkelijker te scannen en te lezen.
  • Iedereen houdt van leuke video’s en afbeeldingen, voeg deze dus royaal toe, uiteraard mits ze wat toevoegen aan de content.
  • Zorg ervoor dat je website gemakkelijk en snel te laden is. Een trage website zal ervoor zorgen dat een gedeelte van jouw bezoekers afhaakt. Vaak al na drie seconden laadtijd! Bovendien straft Google je hier ook op af door je website een lagere positie te geven.

3. Schrijf gericht naar jouw doelgroep

Dit kun je het beste aanpakken door je te focussen op je branche en hierover meer te schrijven. Het voordeel van zelf je content schrijven, is dat jij het meeste van je eigen branche afweet. Nu moet je nog de juiste onderwerpen zien te vinden waar jouw doelgroep op zoekt. 

Het is belangrijk dat je let op de intentie van de bezoeker voordat je verder gaat. Is de websitebezoeker op zoek naar informatie? Dan is een blogartikel of een veelgestelde vragen sectie een prima middel om een goede positie te krijgen in Google.

Is de bezoeker op zoek naar producten of diensten? Dan zijn commerciële pagina’s, zoals productoverzicht pagina's van een webshop, de pagina's die Google de hoogste positie zal geven. Schrijf dan treffende content op dit soort pagina’s en gebruik deze pagina’s om verkeer naar binnen te hengelen.   

Mocht je geen toegang hebben tot dit soort tools, dan zijn de websites van je concurrenten ook een goede informatiebron voor het verzamelen van de juiste zoekwoorden. 

4. Gebruik de juiste zoekwoorden 

Het selecteren van de juiste zoekwoorden is de basis van je SEO strategie. Is het zoekwoord te competitief - zijn er veel andere websites op dit zoekwoord te vinden -  dan kan je er waarschijnlijk moeilijk een goede positie op halen. Als het zoekwoord echter te weinig zoekvolume heeft, dan kan het zo zijn dat je website geen bezoekers zal trekken, omdat er weinig op gezocht wordt in de zoekmachine.

Als je Google advertenties (Google Ads) inzet op je website, dan is de zoekwoordplanner van Google Ads een goede plek om je zoekwoorden te selecteren. Echter zal de zoekwoordplanner je niet vertellen hoe lastig het is om voor een zoekwoord een positie te behalen als je dit zonder advertentiebudget wil doen. Daarvoor heb je een geavanceerdere tool nodig, zoals Semrush of Ahrefs. Uiteraard kijken wij graag mee en brengen we voor onze klanten ook vaak in kaart welke zoekwoord-kansen er zijn. Wil je dit ook, laat het ons dan weten. 

5. Zorg ervoor dat je links krijgt van andere websites 

Een van de andere punten die Google belangrijk vindt, zijn de websites die naar jouw domein linken. Hoe meer relevante links een website heeft, des te beter Google je website zal waarderen op dat onderwerp. Benader daarom bijvoorbeeld leveranciers en tevreden klanten met het verzoek of ze een linkje willen plaatsen op hun website naar jouw domein. 

Het werkt het beste als het linkje geplaatst is op een relevant zoekwoord. Zo is het ook direct voor de gebruiker en voor Google duidelijk waar het linkje naar toe gaat en hoe deze website te maken heeft met dit onderwerp. 

Wil je ook meer gratis verkeer naar je website trekken? Vraag dan geheel kosteloos en vrijblijvend onze SEO quickscan aan of neem contact met ons op. 

Vergelijkbare kennisbank items

Video 3 minuten

Stop het mislopen van leads en omzet door verloren data

SEA,SEO,Development
Blog 3 minuten

Hoe je met korte video’s de aandacht trekt en vasthoudt

Social media marketing,Online marketing
Video 4 minuten

Webleads weetjes #13 Klaar voor 2024 met deze trends!

Online marketing,Design,Email marketing,Marketplaces,Development,Social media marketing,Totaalpakket