Demographics For Search Ads (DFSA)

-

Google heeft het mogelijk gemaakt om in search campagnes demografische targeting toe te passen, afgekort DFSA genoemd. Het was bij display campagnes al langer mogelijk om op deze manier targeting in te stellen. Specifieker maakt deze functie het mogelijk om biedingen aan te passen voor leeftijd, geslacht en ouderlijke status, maar ook om uitsluitingen te doen. Hierdoor is het mogelijk is om specifieke klantgroepen te bereiken. Daarnaast is het ook mogelijk om hier specifieke rapporten voor uit te draaien.

Hoe stel je DFSA in?

In Adwords stel je op campagne of advertentiegroep niveau via het tabblad “doelgroepen” een specifieke targeting-doelgroep in die je toepast op de campagne of advertentiegroep naar keuze. Hiermee versmal je je bereik en focus je op een doelgroep waarvan je uit ervaring weet dat die het meest geneigd is tot een conversie op de website.
Het tegenovergestelde is ook mogelijk. Als je doelgroep heel breed is, maar je weet dat er een specifiek gedeelte van de doelgroep alleen maar zoekt, kijkt en nooit converteert dan kun je deze doelgroep op vergelijkbare wijze uitsluiten.

Op welke kenmerken kun je targeten?

  • Leeftijdsgroepen
  • Geslacht
  • Ouderlijke status

Naast uitsluiten of specifiek targeten zijn er ook voorbeelden waarbij je ziet dat een aangepaste bieding op een specifieke doelgroep goede resultaten laat zien. Zo is de typische doelgroep van een vrouwen parfum logischerwijs een vrouw, maar is de kans even groot dat mannen het voor hun vrouw/ vriendin kopen. Kortom helemaal uitsluiten is in zo’n geval niet slim. Baseer je altijd op data die je haalt uit Analytics en verhoog je bod op een doelgroep die goed converteert en verlaag of sluit uit op een doelgroep die matig converteert.

Waar staat de data in Analytics?

In Analytics is het mogelijk om onder de tab doelgroep naar demografie te gaan en hier te analyseren hoe het verkeer op de website verdeeld is. Aan de hand van zoekwoordgroepen, product categorieën, campagnes of ander segmenten is het mogelijk om informatie naar boven halen. Kijk vervolgens naar de primaire KPI’s voor alle leeftijdscategorieen, geslacht en ouderlijke status om te bepalen of een specifieke aanpak gewenst is voor bepaalde groepen. Sluit de onbekende groep niet uit, aangezien Google niet elke gebruiker helemaal kan thuisbrengen en daarom in deze groep plaatst.

DFSA : Effectieve praktische voorbeelden

  • Plastische chirurgie gericht op borstvergroting, waar mannen uit interesse veel op zoeken maar niks opleveren. Door het uitsluiten van mannen veel gerichtere targeting.
  • Bloemenverkoop: Aandeel mannen op de site veel kleiner, maar wel veel meer conversies. Als aanpak verhoogde biedingen gehanteerd, wat geleid heeft tot meer mannen op de website en meer online sales.
  • Gadgets: Pas je advertenties aan op de doelgroep en haal meer kliks op je advertenties. Mannen, richt je op technische details, snelheid, beeld resolutie, processor etc. Wil je hezelfde product aan een vrouw verkopen focus dan op zaken als gebruiksgemak, voorgeïnstalleerde software zodat direct gebruiksklaar is, stijlvolle karakter.

Belangrijke take-aways

  • Maak meerdere advertentiegroepen aan waarin ingezet wordt op verschillende doelgroepen met specifieke advertenties en voor verschillende producten/diensten.
  • Wees niet te vlug met uitsluiten van groepen op gevoel, maak gebruik van data.
  • Als je je demografische targeting wilt toepassen op meerdere of al je campagnes dan kun je dit gemakkelijk kopiëren en plakken om het snel door te kunnen voeren.