Tuinplant - CRO

We vinden het erg leuk om te zien wat de verschillende webshop-experimenten teweeg brengen. Naast dat de pop-ups werken, zien ze er ook goed uit, wat bijdraagt aan de websitebeleving. We zijn dan ook erg blij met deze ontwikkelingen.

Maartje Boonzaaijer, marketeer

Online ambitie van Tuinplant

‘We merkten dat het conversiepercentage van de webshop wat aan de lage kant was. We wilden graag onderzoeken hoe we dit percentage omhoog konden krijgen. Daarom stelde Webleads voor om verschillende experimenten op de webshop te gaan draaien. Zo kunnen we per experiment kijken wat dit met het conversiepercentage doet. We zien binnen de experimenten mooie stijgingen in meerdere facetten, waar we erg blij mee zijn.’


Tuinplant logo

  • Tuinplant busje
  • Oplossingen

    Om het conversiepercentage van de webshop te optimaliseren, zijn er diverse experimenten opgesteld in verschillende fases van het aankoopproces, waarbij 50% van de websitebezoekers de originele pagina ziet en 50% een variant met experiment. Zo wordt voor bezoekers in de Leren kennen-fase laten zien dat Tuinplant een gratis schetsservice heeft, waarmee wordt ingespeeld op de principes van autoriteit en wederkerigheid. Daarnaast worden er onzekerheden weggenomen, door middel van het tonen van de hoge klantwaardering die Tuinplant heeft opgebouwd en productaanbevelingen, om zo de consument zo goed mogelijk te helpen. Deze productaanbevelingen zijn gepersonaliseerd en gebaseerd op wat bezoekers eerder hebben bekeken, hoe vaak ze terug zijn gekomen en op basis van wat ze hebben gekocht. Ook andere experimenten, zoals het laten zien van de verschillende betaalmethoden die Tuinplant aanbiedt (Activeren-fase) en social follow-meldingen (Doorontwikkelen-fase), spelen in op bepaalde principes die zorgen dat het conversiepercentage van - en toekomstige herhaalaankopen voor - Tuinplant gaandeweg stijgen.

  • Tuinplant kratten vervoeren
  • Resultaten

    Hoewel de verschillende experimenten uiteraard allemaal verschillende resultaten overleggen en veel van deze experimenten voor langere tijd doorlopen, zien we overall hele mooie stijgingen. Zo zien we over een periode van 6 maanden een algehele stijging in het conversiepercentage van meer dan 38%, waarbij sommige experimenten uitschieten tot een stijging van meer dan 100% ten opzichte van de controlegroep. Onder andere een pop-up met hoe vaak een product vandaag al werd bekeken, zorgde over deze periode voor meer dan een verdubbeling van het conversiepercentage. Ook het tonen van de betaalmethoden op de Tuinplant-webshop vergrootte het conversiepercentage significant. Naast dat door de experimenten het conversiepercentage is gestegen, zijn ook verschillende andere cijfers verbeterd. Zo is het gemiddelde bonbedrag ook toegenomen.

  • Online marketing

    Een specifieke doelgroep bereiken? Of online meer conversies realiseren? Wij staan voor resultaatgerichte online marketing.


    Meer informatie


  • Website, webshop of app

    Veilig & up2date. Eénvoudig te beheren. Volledig responsive. Geoptimaliseerd voor SEO & online leadgeneratie.


    Meer informatie


  • Totaalpakket

    Eén aanspreekpunt voor je online techniek, optimalisatie en marketing. Met 'Build & Run' bieden wij een totaaloplossing.


    Meer informatie


  • Accepteer jij cookies?

    Uiteraard maken we gebruik van cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren en je internetgedrag binnen onze website te volgen.

    Ja, prima Meer informatie? Bekijk onze cookie pagina.
  • Online marketing

    Een specifieke doelgroep bereiken? Of online meer conversies realiseren? Wij staan voor resultaatgerichte online marketing.


    Meer informatie


  • Website, webshop of app

    Veilig & up2date. Eénvoudig te beheren. Volledig responsive. Geoptimaliseerd voor SEO & online leadgeneratie.


    Meer informatie


  • Totaalpakket

    Eén aanspreekpunt voor je online techniek, optimalisatie en marketing. Met 'Build & Run' bieden wij een totaaloplossing.


    Meer informatie