Tuinplant - CRO
We vinden het erg leuk om te zien wat de verschillende webshop-experimenten teweeg brengen. Naast dat de pop-ups werken, zien ze er ook goed uit, wat bijdraagt aan de websitebeleving. We zijn dan ook erg blij met deze ontwikkelingen.
Maartje Boonzaaijer, marketeer
Online ambitie van Tuinplant
‘We merkten dat het conversiepercentage van de webshop wat aan de lage kant was. We wilden graag onderzoeken hoe we dit percentage omhoog konden krijgen. Daarom stelde Webleads voor om verschillende experimenten op de webshop te gaan draaien. Zo kunnen we per experiment kijken wat dit met het conversiepercentage doet. We zien binnen de experimenten mooie stijgingen in meerdere facetten, waar we erg blij mee zijn.’
-
Oplossingen
Om het conversiepercentage van de webshop te optimaliseren, zijn er diverse experimenten opgesteld in verschillende fases van het aankoopproces, waarbij 50% van de websitebezoekers de originele pagina ziet en 50% een variant met experiment. Zo wordt voor bezoekers in de Leren kennen-fase laten zien dat Tuinplant een gratis schetsservice heeft, waarmee wordt ingespeeld op de principes van autoriteit en wederkerigheid. Daarnaast worden er onzekerheden weggenomen, door middel van het tonen van de hoge klantwaardering die Tuinplant heeft opgebouwd en productaanbevelingen, om zo de consument zo goed mogelijk te helpen. Deze productaanbevelingen zijn gepersonaliseerd en gebaseerd op wat bezoekers eerder hebben bekeken, hoe vaak ze terug zijn gekomen en op basis van wat ze hebben gekocht. Ook andere experimenten, zoals het laten zien van de verschillende betaalmethoden die Tuinplant aanbiedt (Activeren-fase) en social follow-meldingen (Doorontwikkelen-fase), spelen in op bepaalde principes die zorgen dat het conversiepercentage van - en toekomstige herhaalaankopen voor - Tuinplant gaandeweg stijgen.